2016 yılında yaşanan ve Yapay zekanın yükselişinde Değerli bir adım olarak görülen bir zaferin yıllar sonrasında, insan bir oyuncu sürpriz bir formda bu başarıyı Tersine çevirerek, Go’da üst sıralarda yer Meydan bir AI sistemini net bir biçimde yenmeyi başardı.
En üst amatör sıralamasının bir Tertip altında olan Amerikalı oyuncu Kellin Pelrine, daha Evvel bilinmeyen ve Öbür bir bilgisayar tarafından tespit edilmemiş bir kusurdan yararlanarak makineyi yendi. Lakin 15 maçın 14’ünü kazandığı müsabakada bilgisayarlardan takviye aldı.
Daha Evvel bildirilmeyen zafer, San Francisco merkezli OpenAI tarafından oluşturulan ChatGPT sohbet botu iç olmak üzere günümüzün yaygın olarak kullanılan AI sistemlerinin birçok tarafından da paylaşılan, en âlâ Go bilgisayar programlarındaki bir zayıflığı gösteriyor.
Go sahnesinde bir insanı tekrar doruğa çıkaran taktikler, Yapay zeka sistemlerinde zayıflıkları araştıran bir bilgisayar programı tarafından önerildi. Önerilen plan daha sonra Pelrine tarafından “acımasızca” uygulandı.
Programı tasarlayan Kaliforniyalı araştırma şirketi FAR AI’nın CEO’su Adam Gleave, “Bu sistemden yararlanmak bizim için şaşırtan derecede kolaydı” diyor. Yazılımın, bir insan oyuncunun yararlanabileceği bir “kör nokta” bulmak için en güzel Go-oynatma sistemlerinden biri olan KataGo’ya karşı 1 milyondan Çok oyun oynadığını da kelamlarına ekledi.
Pelrine, yazılımın gösterdiği kazanma stratejisinin bir insan tarafından öğrenilmesinin zorluğu hakkında “umursanamayacak değil lakin çok güç da değil” dedi ve orta Tertip bir oyuncu tarafından makineleri yenmek için kullanılabileceğini söyledi. Ayrıyeten bu usulü Öbür bir en güzel Go sistemi olan Leela Zero‘ya karşı kazanmak için de kullandı.
Bir bilgisayar tarafından önerilen taktiklerin yardımıyla da olsa bu zafer, ekseriyetle bütün masa oyunlarının en karmaşık olanı olarak kabul edilen oyunda Yapay zekanın beşerler üzerinde tartışılmaz bir liderliği ele geçirmesinden yedi Yıl sonra geldi.
AlphaGo’nun Aka zaferi
Google’a ilişkin araştırma şirketi DeepMind tarafından geliştirilen bir sistem olan AlphaGo, 2016’da dünya Go şampiyonu Lee Sedol’u dörde bir yenmişti. Sedol, üç Yıl sonra Go’dan emekli olmasını, “yenilemeyecek bir varlık” olduğunu söyleyerek Yapay zekanın yükselişine bağlamıştı. AlphaGo halka Aleni değil, lakin Pelrine’in galip geldiği sistemler muvaffakiyet açısından eşi olarak kabul ediliyor.
Bir Go oyununda, iki oyuncu 19×19 ızgarayla işaretlenmiş bir tahtaya dönüşümlü olarak Siyah ve ak taşları yerleştirerek rakibinin taşlarını çevrelemeye ve en Aka alanı ele geçirmeye çalışır. Atak sayısı ve özgürlüğüyle ortaya çıkan Fazla sayıda kombinasyon, bir bilgisayarın gelecekteki bütün potansiyel hareketleri değerlendirmesinin neredeyse imkansız olduğu (en azından çok işlemci gücüyle Fazla Çok Vakit gerektirdiği) manasına gelir.
Pelrine tarafından kullanılan taktikler, rakibinin kendi kümelerinden birini çevrelemek için Aka bir taş “halkasını” yavaşça birbirine hakikat dizerken tahtanın öteki köşelerindeki hareketlerle Yapay zekanın dikkatini dağıtmayı içeriyordu. Pelrine, Go botunun, kuşatma neredeyse tamamlandığında bile savunmasızlığını ayrım etmediğini söyledi ve bir insanın bu hareketi ayrım etmesi hayli kolay olurdu diye ekledi.
Berkeley’deki California Üniversitesi’nde bilgisayar bilimi profesörü olan Stuart Russell, en gelişmiş Go makinelerinden kimilerinde bir zayıflığın keşfedilmesinin, günümüzün en gelişmiş Yapay zekasının temelini oluşturan derin öğrenme sistemlerinde Temel bir kusura işaret ettiğini söyledi.
Sistemler, sırf geçmişte maruz kaldıkları belli durumları “anlayabilir” ve insanlara kolay gelen bir formda genelleme yapamazlar. Russell, “Makinelere insanüstü zeka seviyeleri atfetmekte Fazla telâşlı davrandığımızı bir Sefer daha gösteriyor” diyor.
Yorum Yok